Trendy Trendy, cyklo trendy

Menšia reakcia na najnovšie trendy,,

V posledných dvoch sezónach som sa nevedel stotožniť s tým čo vidím v meste, na cesta, alebo aj v hore.
Všade je plno "lám" tváriacich sa že sú nad vecou a že na to aby sa dokázali zaradiť stačí, aby si zadovážili mašinu s cool efektom 9000..

Pred pár dňami som namiesto kina volil s mojou dobrou kamarátkou Ivanou večeru. Mimochodom skúsená bajkerka a po novom redaktorka jedného bajk-časáku. Bola dobrá nálada, tak reku ideme sadnúť do najbližšieho pajzlu - čistá recesia. Keďže "číňan" zatváral, tak nás z najbližšieho okolia napadla jednoznačne jedna slovensky sa tváriaca reštika na Obchodnej.
Samozrejme padla reč o cyklo veciach a neobišli sme ani trendovky a ich následky na spoločnosti. Nebudem rozoberať detaily, ale sumarizovať to, vyšlo mi nasledovné..

Dnes už len ťažko nájsť niekoho, kto si skutočne prechádza vývojom od samej "piky" a to sa netýka cyklo sféry, ale zasahuje to do snáď každého smeru, alebo odvetvia. Fotografia, hudba, grafika a som presvedčený že zainteresovaný vie o čom hovorím.
Chcem byť biker a preto si kúpim pekný bicykel. No a takto sa začína sladký život na dvoch kolesách. Dobre, dobre! Nechcem tu zo seba robiť "úplného" ale čo presne mi na tom vadí_?
  • Spoločnosť reaguje vo veľkom na módne trendy
  • Neindividuálnosť (to že si dáš krémové plášte a honey brooks nie je individualita)
  • Nevkus
  • Bez rešpektu k zásadám (to že je moderná doba neznamená, že sa môže všetko)
Má to ale aj dobrú stránku. Je to dobré pre zdravie, pre prírodu, ušetria sa peniažky na dopravu, podmienky pre bicyklovanie sa zlepšujú a priestor na osvetu sa tiež otvára.
Sme malý národ a ja verím, že správnym prístupom sa dajú robiť veci veľmi efektívne a jednoducho. Hovoriť za seba by som mohol myslieť na celú moju minulosť strávenú s bicyklom. Je mi jasné, že nemá každý také priaznivé podmienky, ale stále tu chýba také to "my sme si to odsrali" dodala Ivana na večeri. Má pravdu.
Nemyslím si že ľudia u nás majú na výber. Nie je to výber bicyklu, ale je to výber informácií a vedomostí. Vedomosti o cyklodoprave o technike aj o stravovaní atď.
No a čo sa týka techniky, pretože sa tomu intenzívne venujem nusím povedať, že vyské percento záujemcov o bicykel stále a stále volí nesprávne! Nesúhlasím s názorom obchodníka, že nechajme kupcu investuje balík peňazí na niečo čo do jednej sezóny stratí svoj účel a potom príde s balíkom peňazí znovu!
Dnes nie je asi v móde sa s človekom porozprávať a do detailu prebrať aspekty ktoré jeho budúci bycikel má spĺňať. Je to Alfa a Omega!
Robím to tak prakticky od začiatku, ale mal som aj iný názor na veci. Ale čím viac pracujem s bicyklami a čím viac ľudí sa na mňa obracia, tým viac zodpovednosti pociťujem. Už to nie je len "sprav mi nejaký bicykel" "poskladaj mi niečo" ale skutočne záležitosť, ktorá si vyžaduje dodržiavať isté zásady a nároky na účel a kvalitu.
Je to osobná a veľmi špecifická práca a len vďaka tomu, že som si to odsral môžem využívať skúsenosti ktoré som načerpal za tie roky. No a stavba vlastného rámu detto. Nedá sa to len zakúpením si trubiek a mať vhodné vybavenie. Bez toho aby si človek prešiel základnými formami remeselníctva, odboru v kovospracovávaní, vôbec mal vzťah k bicyklu nemôže z tejto akcie vzísť skutočná a odborná práca. Podarí sa ti niečo, ale.. dvojbodka

Vyjadrujem sa o tej časti cyklo-spoločnosti, ktorá sa vezie na vlne trendových bicyklov, fixgírov, singlspídov a prerábok - čo vlastne sám robím, cestných bicykloch (Sagy bombuje v PRO pelotóne - tak budem aj ja borec) no a nezabúdajme na MTB, ale to je kapitola sama o sebe - to už tu kraľuje dekádu!
Áno, mainstream! Ale ak je to čo naozaj chcú a uspokojuje ich to, budiš! Dajte im to a nechajte ich žiť. Nikoho nechcem pretvoriť nedajbože na môj obraz, ale vadí mi že to tak je. Vyjadrujem len svoj názor (aby to nevyznelo ako alibizmus) ale toto je asi ten vývoj. Týmto si asi jednoducho potrebujeme prejsť. Ale ako som spomenul, sme malý národ a verím že ak sa správne k veciam dokážeme postaviť, neuvidím na uliciach brak a hlúposť.

Viete čo sa momentálne nesie zo Severnej Ameriky? Dávam tomu max dve sezóny a CXko - Cyklokros je tu na plné gule! Osobne ne-vidím výhody tohoto bajku - je to komfortnejší cesťák hybrid, ale svoje opodstanenie majú na CXkových pretekoch. Väčší rázvor kolies a pneu. Ale myslím si že vďaka tomu že je to také cool (všetky tí potetovaní bradatí chalani a baby-len tie potetované na super fotečkách). Myslíte, že to bude dostatočný dôvod aby sa stal CX novým trendom? Západ je už v tom a aj Praha hlási prvé kusy zo širšej verejnosti. Je ale dobrý na diaľkové cestvanie čo dúfam bude jeho najväčšou prednosťou. Nemôžeš ale namontovať kapsy.

Aj jednostranná interpretácia "oceľových bicyklov" u nás je taký módnym trendom! Ako napr. nedávno zdieľaný príspevok (z2009) o tom prečo oceľ a nie karbón.
Dúfam len kamaráti, že ste si prečítali aj tie komenty. Sú to veľmi exaktné a inteligentné argumenty, prečo nie práve oceľ! celý článok je na tomto linku: Why You Should be Riding Steel and not Carbon
Nepodliehajme masovkám! Vyber si to čo potrebuješ!

Ja neviem čo to je, chýba nám nejaký balanc? Je to nevyvážené a ručičky váh sa pohybujú príliš rýchlo hore a dolu.Osobne budem robiť veci odlišne s viac možnosťami si vybrať, väčšou razanciou na detail a v konečnom dôsledku viac priestoru pre teba človeče.

Marek,, na ľavo ,)


Komentáre

  1. Na jednu dôležitú vec si zabudol. Ľudská tvrdohlavosť. Ten kupujúci si môže aj rozkrájať ale ak zákazník(15ročný chlapec) má peniaze na to, aby si nechal postaviť alu dráhovku(nepohodlná blbosť) do mesta bez bŕzd a nepočúva predajcu tak budiž...nepovieš nie... nikto nepovie

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. hruza toto!
      ale chapem, ze je to uz aj vekovy rozdiel co ma/nas deli od generacie ktora sa tomu venuje, alebo zacina venovat.
      ja tiez nemam energiu stale dokola opakovat zaujemcom, ze preco toto a preco tamto! prave prisiel zamnou kamos, jazdime XCMko. ze chce ten Headbanger, ja ze fajn dame SS? niee, on xce FG. skusil som to, nevyslo to, ale nechal si otvorene dvierka.. dam mu frezovane rafy..
      co uz
      M..

      Odstrániť
  2. CX bol iba naznak byt trendy, nejak to zaspalo (subjektivny dojem z internetu, ze...). Trendy (to tak vnimam z internetu) su Fatbike-y (26x cca.4). Osobne jazdim cely rok a nielen po meste, ale aj po lese, teda BY som jazdil, ale na to treba bike, ktory nezapadne v 20cm snehu a blate, t.j. nieco prakticke. Fat sa mi javi ako celkom prakticka vec. Je tu este 29+, teda 29x3.0, 5 palcove rafiky. Je to medzi Fat a 29er. 29er boli "in" (tazky marketing) pred 2 rokmi, aj 650B (27.5) ma uz vrchol tesne za sebou, ale pre enduro FS je to ideal. 29er je idea Garryho Fishera ("otec? MTB") pred >10 rokmi, az nedavno sa to prepracovalo do obchodov. V Europe je posun v trendoch oneskoreny, na SK este viac. Nevadi mi to az tak, lebo je to uz tu :).
    ---
    Co sa tyka volby ludi, som rad, ze ludia chcu to a hento. Maju slobodnu volbu. Maju na to pravo. Dolezite je, ze nechcu Hummery (tiez trendy pred 15 rokmi, ked si to kupil Arnold Schw., ze...) a podobne Avie. A ze sa riesia bike trasy. Nie je to ideal. Ale je tu snaha. Co vnimam osobne pozitivne. Celkovo fixi-urban (...) scena mi pripada ako modna zalezitost, ktora uz upadava v zmysle, ze sa integruje/morfuje do mainstreamu. To jest, Prodigy boli tiez naj-cool dovtedy, kym sa nedostali von z undergroundu (nikto o nich nevedel a hrali nieco uplne nove). Inac povedane, vsetko je jedno, dolezite je to, aby cyklistov pribudalo!
    ---
    A... a osobne by som sa potesil, ak by pribudali dievcata/zeny. A moj sen - aby som uvidel aj druhy cargobike po BA. Jeden som videl na Palisadach minuly rok a skoro mi vypadali oci. A mal aj naklad. Nebolo to promo. Niekto postavte svizny sportovy cargo bike, kludne ocelovy, napr. inspirovany Bullit-om.

    - drkrvr

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jop, suhlasim s tebou..
      ale mne to pribudanie cyklistov-aby cyklistov bolo viac, jednoducho vadi. Vies preco? lebo aj to vedia posrat. nijak nevidim v ludoch volu mat naozaj vztah k bajku a vediet na co ho maju. mainstream je to ze sa kupuju bicykle. Uplne jak ovce - hura kupujme bicygle. ano, lepsie ako auta a pod. ale nic co by ich malo prinutit ich premyslat o tom co je najlepsie pre nich a co potrebuju.
      A CXka? ano, je to trend co uz tu bude skorej ako Fatties, ver mi, clovek mi nemusi hovorit kde je Slovensko a tie trendy co sem idu a kedy sem pridu. Ja osobne som nikdy inspiraciu ani edukaciu u nas nikdy neriesil.. a je to roky tomu tak!
      ak by nie, ani neviem co! ale je to aj vekom a vyzretostou celkovo cloveka
      Marek..

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Swift